14.4.2024

Riihimäen Reserviläiset Ry juhlisti 70 vuoden taivaltaan

Sunnuntaina 14.4.2024 kokoontui lähes satapäinen joukko juhlistamaan Riihimäen Reserviläisten 70 -vuotisjuhlaa Riihimäen seurakunnan tiloihin. Puheenjohtajisto Olli Puputin johdolla otti kutsuvieraat vastaan, jonka jälkeen nautittiin kahvituksesta ja alueen monien toimijoiden tapaamisesta ennen juhlan alkua.

Hämeen Reserviläissoittokunta johtajanaan yliluutnantti Tuomas Kankaanpää sai juhlatunnelman virittymään Marsalkan hopeatorvien, Suomen laulun ja muiden jylhien sävelten myötä.

Juhlan seremoniamestari Kalervo Viitanen juonsi ohjelman varmaan tapaansa. Avaussanat lausui yhdistyksen puheenjohtajana jo vuodesta 1988 toiminut Olli Puputti. Hän loi katsauksen paikallisyhdistyksen historian merkittävimpiin virstanpylväisiin. Omien toimitilojen määrätietoinen ja nopea hankinta jo alkuvuosina ovat luoneet vankan perustan yhdistyksen toiminnalle. Yhdistys on kasvanut voimakkaasti viime vuosina, ollen nyt n.350 henkilön vahvuudessa. Ampumatoiminta on ollut vireää kautta aikojen. Oman ampumaradan loppuminen 10 vuotta sitten kaihersi Puputinkin mieltä, ja hän muistutti kaupungin aikanaan luvanneen tilanteen olevan vain väliaikainen.

Reserviläistoiminta on toimintaa, johon voi osallistua ikään katsomatta. Yhdistyksen kautta muodostuneet ystävyyssuhteet ovat sellaista pääomaa, jota ei voi millään mitata. -Olli Puputti

Puheenjohtaja Olli Puputin avaussanat

Uudet Kunniajäsenet Markku Lamminsivu ja Juhani Hakkarainen. Onnittelemassa vpj Jarmo Viitanen ja pj Olli Puputti

Juhlapuheen piti Reserviläisliiton puheenjohtaja Kari Salminen, joka käsitteli liiton viimeaikojen voimakasta kasvua jäsenmäärässä, edunvalvontaa joka on painottunut ampumaratojen ja toiminnan tukemiseen. Myös kansainvälinen toiminta lisääntyy. Maanpuolustustahto on erittäin korkealla. Jäsenkyselyn mukaan 96% vastaajista osallistuisi maanpuolustuksen tehtäviin tilanteen sitä edellyttäessä.

Hän loi niin ikään katsauksen Riihimäen seudun vapaaehtoisen maanpuolustuksen menneisyyteen, joka pohjautuu jo 1930-luvun suojeluskunta-aikoihin. Tämän johdosta alueen maanpuolustusväen kenttäkunto saatiin nostettua huippuunsa ennen sotavuosia. Kun sotien jälkeen tilanne alkoi palata uomiinsa, päästiin perustamaan Riihimäen Reservin aliupseerit yhdistys 30.5.1954 Seurahuoneella. Toiminta oli hyvin aktiivista alusta lähtien ja etenkin ammunnoissa riihimäkeläiset loistivat voittaen mestaruuksia useita kertoja peräjälkeen 1960 -luvun mittaan.

Vuodesta toiseen ovat Riihimäen Reserviläisten toimijat ottaneet osaa ja kantaneet vastuuta päätösten teossa alueellisella ja valtakunnallisellakin tasolla. Tämä toiminta ansaitsee huomionarvoiset kiitokset tänäkin päivänä.

Reserviläisliiton puheenjohtaja Kari Salminen

Hämeen Reserviläissoittokunta

Juhlapuheen jälkeen yleisö sai nauttia Kamarikuoro Gaudeten esityksistä Hämeen laulu, Deep in the night, Myrskyluodon Maija ja Finlandia. Nämä upeat esitykset saivat monien ihokarvat nousemaan ja tunteet pintaan.

Kamarikuoro Gaudete, johtajanaan Anneli Jule’n

Tervehdyksensä juhlaan toivat myös Panssariprikaatin tuore komentaja, eversti Juhana Skyttä, Etelä-Hämeen Reserviläispiirin puheenjohtaja Jari Hirvimäki, Riihimäen kaupunginjohtaja Jouni Eho, sekä Riihimäen seurakunnan johtava kappalainen Teemu Saarinen

Panssariprikaatin komentaja eversti Juhana Skyttä

E-H Respiirin puheenjohtaja Jari Hirvimäki

Riihimäen Reserviläiset muistivat pitkän linjan toimijoitaan kutsumalla kaksi heistä kunniajäsenikseen. Yhdistyksen korkeimman huomionosoituksen saivat Markku Lamminsivu ja Juhani Hakkarainen. Yhdistyksen pöytästandaarilla huomioitiin Jari Anttilaa ja Eija Tarvaista.

Jari Anttila ja Eija Tarvainen

Arvokas juhlatilaisuus sai arvoisensa päätöksen, kun väki nousi laulamaan Maamme -laulun Hämeen Reserviläissoittokunnan säestämänä.

Etelä-Hämeen Reserviläispiiri onnittelee piirin 3. vanhinta yhdistystä ja toivottaa menestyksekästä jatkoa maanpuolustustyössä!

Liiton johto onnittelemassa Riihimäen Reserviläisiä. Pj Kari Salminen ja toiminnanjohtaja Minna Nenonen

Soittokunta on myös maanpuolustustoimintaa ikään katsomatta!

Kuvat ja teksti: Aarne Hakala.

E-H ResPiirin tiedotus